donderdag 1 januari 2015

KOEKJES KERST



voor de kerstdagen 
maakte ik kerstkoekjes
met jam als vulling
ik maakte ze ook met poedersuikerfrosting
maar daar heb ik geen foto's van
het was een hels karwei
overdrijven is een vak
dat is wat men wel eens zegt

het recept schrijf ik hieronder 
en een fotoverslag volgt erna!

-----------------------------------------

RECEPT
 
 INGREDIËNTEN
200 gram roomboter  
100 gram zuivelspread  
250 gram suiker  
1 eigeel  
3 zakjes vanillesuiker  
500 gram bloem  
aarbeienjam

IN HET KORT  
deeg kneden van ingredienten
half uur de deegbal in de koelkast
koekjes uitsteken
minimaal 15 minuten op 175 graden of stand 4
jam koken en heet in de koekjes gieten
alles laten afkoelen 
-----------------------------------------

- klik op de foto's voor een groter formaat -

omdat ik geen deegroller heb
pakte ik een bierblik van alfred
voor het rollen van het deeg
(het glas was net weggebracht
want normaal pak ik een wijnfles toch)
hier zie je mijn deegvorm van een kerstboom
ik probeerde ook even een ander koekje uit
een hart
en daarover ga ik ook nog schrijven
ik denk in februari al
die lipbalm is ook nodig voor de kerstkoekjes
nu wordt jij - de lezer - erg nieuwsgierig
wat ik dan ga doen he
hier zie je hoe ik de kerstboompjes uit het deeg gestoken heb
zoals je ziet maakte ik ook vier grote ronde koeken
ik had nog wat deeg over namelijk
en hier zie je hoe ik met die lipbalm
een gaatje maak
LET OP
dit deed ik NA het bakken
en wel DIRECT als die koekjes de oven uitkomen
de koekjes zijn dan nog eventjes zacht genoeg
om dat te doen
hier kook ik jam
of eigenlijk is het fruitpasta
want die is zonder stukjes
hete jam in de gaatjes gieten
 en dat moet je dan even te drogen leggen zodat het stijf wordt
 mooi toch
ik dacht misschien gaat het sneller als het even in de koelkast staat
maar dat hielp niet echt
ik denk dat je het beter in de oven al erin moet gieten
dan bakt het even mee en wordt het ook mooi recht
er is een filmpje van:
LINK naar een filmpje waar de jam-truuk van heb
als laatste dan de verpakking
want ik gaf dit kado aan mijn familie !!!

okedan 
nu nog even wat leuke kerstplaatjes












!!! tot de volgende keer !!!



k bye




KLIK OP  DE VOLGENDE LINK  VOOR AL MIJN RECEPTEN:
http://mtwvdb.blogspot.nl/2000/03/op-mijn-blog-te-vinden-oatmeal-cookies.html

ʕ •ᴥ• ʔ
FOTOS
(tot en met het zakje koekjes)
EN ILLUSTRATIE
(aan het begin)
(marijke van den berg)  

 
⋱ ⋮ ⋰
⋯ ❤ ⋯
⋰ ⋮ ⋱



 XOXO (¨`·.·´¨) arijke ¤´¨)
      `·.¸.·´        ¸.·´ ¸.·*´¨) 
                  ( ¸.·´  ¸.·´ ¸.·*´¨)                      
                        ( ¸.·´  ¸.·´
www.mtwvdb.nl                  (¸..··¤~•.¸¸.•´¯`•. .•´¯`•.¸¸.• ♪
MTW (¨`·.·´¨)  
VDB  `·.¸(¨`·.·´¨)
          `·.¸.·´