maandag 1 december 2014

SCHILDERIJ 006 MEISJE MET KWALLEN





SCHILDERIJ 006 MEISJE MET KWALLEN 
(linkje naar dit schilderij)

ik had ooit beeld verzameld
in albums 
waar ik al eerder over schreef toch
ik koos drie afbeeldingen om te combineren
deze drie afbeeldingen



een kind 
(ik gebruik het gezicht)
kwallen
(ik kies er drie)
een rokende vrouw in konijnenkostuum 
(ik gebruik de houding)


kwallen zijn mooi 
maar waar zijn hun ogen?
alles aan zintuigen 
lijkt te ontbreken aan de kwal

zij zijn een omhulsel van leven
niemand heeft medelijden 
met de aangespoelde kwal op het strand
omdat je zijn ogen niet ziet
zijn ogen die droevig staan 
om dit alles

ik begon met een opzet in oker
zoals altijd
dat doe ik altijd aan het begin 
om alle onderdelen op het schilderij 
een plek te geven
 toen ging ik een beetje los
OOPS geen fotos van het proces
ik ging helemaal op in het schilderen
want hier is het al weer bijna af he
hier is het af dus
wat een gek meisje eigenlijk
haar hoofd iets te groot
haar blik
eng maar toch ook weer niet
toch wel een mooi gezichtje
maar er is iets eng aan
waarschijnlijk die peuk he

ik heb dus een nieuw onderwerp voor mijn schilderijen
het onderwerp was altijd een mens (een man, vrouw of kind)
met een dier of een plant

maar nu wil ik rokende kinderen schilderen

waarom vind ik dit een leuk onderwerp?

rokende kinderen
ik ging nadenken hierover
soms rook ik en soms niet
roken is ongezond dus als ik het doe
 dan ben ik niet echt verstandig bezig
ik wil toch gezond zijn
ik voel me net een kindje die iets stiekems doet
als ik een kind zie roken zie ik pas heel duidelijk
hoe slecht het is
zon kindje blakende van gezondheid
met een dikke peuk?
zo verkeerd
maar een volwassende 
met een peuk is ook verkeerd
het maakt niet uit

hoe kom ik op het idee?

jaren geleden had ik hyves
ook had ik een hele tijd 
een bepaalde foto op de achtergrond
want ik vond dat een geweldige foto
deze foto 


ik dacht terug aan deze foto
en heb me rot gezocht op internet
 eindelijk gevonden!
  de foto is van fotograaf
Mary Ellen Mark
amanda and her cousin, amy Valdese,
north Carolina, USA, 1990
tijdens mijn zoektocht vond ik een andere
GEWELDIGE foto
Sally Mann’s “Candy Cigarette,” 1989
 de foto zie je hieronder 

(en jier een link naar fotograaf Sally Mann
 
sally mann heeft nog meer mooie foto's
die ik zou willen als inspiratie voor schilderijen
hier zijn een paar hele mooie






 


!!! bekijk ook mijn schilderijen op EXTO !!!


xoxo



ʕ •ᴥ• ʔ
schilderij en foto's

 

XOXO (¨`·.·´¨) arijke ¤´¨)
      `·.¸.·´        ¸.·´ ¸.·*´¨) 
                   ( ¸.·´  ¸.·´ ¸.·*´¨)                      
                          ( ¸.·´  ¸.·´
www.mtwvdb.nl                    (¸..··¤~•.¸¸.•´¯`•. .•´¯`•.¸¸.• ♪
MTW (¨`·.·´¨)  
VDB  `·.¸(¨`·.·´¨)
          `·.¸.·´