maandag 1 april 2013

NIEUWE KLANKEN LEREN






DOOR MARION GOOSEN - Woorden intrigeren me vaak, maar soms irriteren ze me ook mateloos. Vooral als ze te pas en te onpas worden gebruikt. Op momenten in een gesprek dat je denkt: waarom nu en hier? Neem nou ieuw. Ik vond het eerst nog niet zo’n vervelend woord. Wellicht viel het me niet op. Verkoudheid of griep is er ook al wanneer je het nog niet weet. En nu kan ik niet meer om ieuw heen. De incubatietijd is al lang verstreken.

Op tv, in de trein en op straat, overal hoor ik het. Stap er gewoon overheen en negeer het, zou je zeggen. Maar dat kan ik niet. Ik blíjf me mateloos irriteren aan deze stopklank. Ik dacht eerst nog dat ieuw alleen door jongeren werd gebruikt. Zij hebben hun eigen taaltje; willen stoer doen. Daar kan ik nog wel mee leven. Maar zelfs volwassenen op tv durven het ie-woord in de mond te nemen. Wat wil je dan bewijzen? Dat je erbij hoort en ook meedoet aan de nieuwste rage.

Misschien is mijn probleem met ieuw dat ik het te Amerikaans vind klinken. Net als ‘O my god’. Dat is naar mijn smaak een veel te overdreven uitroep. Doe toch gewoon. Wat is er mis met het oer-Hollandse woordje bah? Een mooie klank, vind ik. Als je iets vies of eng vindt of je bent ergens niet mee eens, dan houd je het kort en krachtig. Je blijft nuchter en reageert niet te overdreven. Ieuw, daarentegen, kun je zo lang maken als je zelf wilt en klinkt vaak heel hoog. Een loeiende sirene. Ik denk op zo’n moment: ‘get over it’.
Er waren tot voor kort enkele volwassenen en kids in mijn directe omgeving die het in de mond namen. Als grapje of omdat ze cool wilden overkomen. Maar vorige week zei mijn driejarige dochter Amber plots ‘ieuw’. Ze zag dat onze poes haar maaginhoud over de bank verspreide. Zo’n twintig centimeter van haar vandaan. Disgusting, vond ik. ‘Ieuw mama, zie je wat Gizmo net heeft gedaan?’ Amber wees naar de schuldige. ‘Oops she dit it again’, dacht ik. Nadat ik het prutje snel had weggehaald, lachte Amber weer. Ze speelde verder met haar pop alsof er niets was gebeurd. Nu komt het lastigste van alles. Ik moet mijn koppigheid opzij zetten en eerlijk zijn. ‘No way’, dacht ik eerst, maar eerlijk zijn duurt nog altijd het langst. Ieuw klonk namelijk zo puur en oprecht uit haar mond. Helemaal niet Amerikaans.

Column geschreven door: Marion Goosen 
Website: http://www.taalcode.nl/
Deze blogpost op de site van Marion Goosen: 
http://www.taalcode.nl/nieuwe-klanken-leren/

ʕ •ᴥ• ʔ
ILLUSTRATIE
(Marijke van den Berg)  
 
⋱ ⋮ ⋰
⋯ ❤ ⋯
⋰ ⋮ ⋱

 XOXO (¨`·.·´¨) arijke ¤´¨)
      `·.¸.·´        ¸.·´ ¸.·*´¨) 
                  ( ¸.·´  ¸.·´ ¸.·*´¨)                      
                        ( ¸.·´  ¸.·´
www.mtwvdb.nl                  (¸..··¤~•.¸¸.•´¯`•.♥ .•´¯`•.¸¸.• ♪♫•
MTW (¨`·.·´¨)  
VDB  `·.¸(¨`·.·´¨)
          `·.¸.·´

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

♡♡♡♡♡♡♡