dinsdag 27 september 2011

RIJST MET BLOEMKOOL CASHEW MANGOSAUS ♥

rode bloemkool




Ik haalde dit recept uit een tijdschrift
maar wist niet meer welke en daarom google-de ik het even.
Maar nu blijkt dat het recept dus overal te vinden is
en ik kan niet achterhalen wie het bedacht heeft!
 LIKE I CARE, wilde alleen maar een bron vermelden : P

Een smakelijk gerecht is het wel, dus lees, kijk en maak het lekker zelf !!!

Recept voor RIJST MET BLOEMKOOLCASHEWMANGOSAUS
 
INGREDIËNTEN  
(Hier kunnen wel vier mensen van eten)  
1 grote bloemkool
3 uien (ik doe twee)
2 teentjes knoflook (ik doe vlokken en ook wat minder)
1 blikje tomatenpuree (140 g)
1 el kerriepoeder
100 g geraspte kokos
2 el mango chutney (dit vind ik te weinig, ik doe wat meer)
150 g cashewnoten
1 tl suiker
zout en peper
olijfolie
rijst
 
BEREIDINGSWIJZE  
(klik op de foto's als je wilt inzoomen!)  

♥ 
01} Was de bloemkool en verdeel hem in kleine roosjes.
De stronk laat je achterwege want dat ziet er niet uit
en je hebt al zoveel bloemkool.
Dan liever de mooie rozen gebruiken en niet de lelleke stronks.
Je kunt ze altijd later gebruiken als je gaat wokken
of je geeft ze aan de konijnen.
Of aan de dieren van de kinderboerderij (tip).


 
02} Snij de uien aan stukken.



03} Probeer niet te huilen als je die uien aan stukken hakt.
Dat staat zo raar voor je bezoek.
Ik moet zelf wel altijd huilen. ALTIJD!


 
04} Dan bak je de uien in de olijfolie!



 05} En de vlokken van de tenen van de knoflook draai je zo erdoorheen!
Maar als je verse knoflook hebt
moet je dat snel even snijden, persen of hoe je het ook maar fijnmaakt
en er door gooien tijdens het bakken.



06} Draai het vuur nu laag (of haal de pan even van het vuur
want die pan blijft toch wel ultraheet)
en doe de tomatenpuree en de kerrie erbij.
Roer het goed om.
 Schenk wat water in de pan (ongeveer 250 ml)
om van het geheel een saus te maken.


 
07} De mangochutney, die kon ik niet vinden in de supermarkt!
Toen ik ernaar vroeg stond het bij de "internationale producten".
Dus daar waar ook de sushispullen staan (die staan allemaal bijelkaar).
Dus niet bij de groente en fruit (in blik of potje) afdeling.
Voeg de  mango chutney toe! Ik doe iets van 3 of 4 eetlepels.



08} Voeg de kokos toe en schrik niet van de witte berg.
Dat is de bedoeling dat het zoveel is, dat is ook superlekker straks : D



09} Kijk, want als je het roert dan wordt het een lekkere korrelige brei : P



10} Schep suiker erbij!
(geen idee of je dat gaat proeven, dat zal wel toch?)
  
 

11} En dan nog een beetje zout en peper naar smaak.

  

 12} Okey, dit staat in het recept:
Doe de bloemkoolroosjes in de saus, 
die je met water aan kunt lengen tot hij van een yoghurtachtige dikte is.
Dit doe ik NIET!
De bloemkool laat allemaal water vrij en dat komt ook in je saus.
Dus in het begin is het even klooien omdat je meer bloemkool dan saus hebt
en je het dus niet goed kan mengen.
Maar met een deksel erop verlies je geen vocht.
Roer het wel af en toe om (dat gaat dus wat moeilijk in het begin).
  

 
13} Kook de bloemkool in ongeveer 15 minuten gaar in de saus.
Prik met een vork in de bloemkool
en als hij niet gaar is laat je hem nog wat langer koken.
In die 15 minuten of meer heb je mooi de tijd om de rijst op te zetten YAY


 
14} Doe de rijst op een bord en maak in het midden een kuiltje.
Vul de rijst met het bloemkoolmengsel.
Doe de cashewnoten er op het allerlaatste overheen,
want dan heb je ze lekker knapperig!!!



^ ___ ^ ♡
 ILLUSTRATIE en foto's 
MTWVDB (Marijke van den Berg)  
ILLUSTRATIE (die met de tekst: YUMMY !!!)  
Alfred Linde  

♥♥♥
KLIK OP DE VOLGENDE LINK VOOR AL MIJN RECEPTEN

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

♡♡♡♡♡♡♡