dinsdag 26 juli 2011

ENCHILADAAS ♥

enchiladaas02


Recept voor enchilada's


INGREDIËNTEN VOOR 3 PERSONEN 
(we hebben het hier over grote eters, like me):
400 gram kipfilet
200 gram geraspte kaas
1 blik blokjes tomaat
2 blikjes tomaten puree (of 1 wat grotere)
1 knoflook teentje
1 ui
olijfolie
chilipoeder
paprika poeder (pikante)
8 tortillas (groot)


BEREIDINGSWIJZE
(klik op de foto's als je wilt inzoomen!)
Snij de kip aan stukken en gooi de lelletjes en velletjes weg (al die sliertjes en dingetjes). Doe de kip-stukken in een pannetje met water en kook het 10 minuten (01). Maak de ui en de knoflook heel fijn (02) (of wat minder fijn zoals ik altijd doe omdat ik altijd zo moet huilen van de ui (03).
Bak eerst de ui in olijfolie tot deze glazig is (04) en voeg daarna de knoflook toe. Giet de kip als de 10 minuten om zijn af en laat het afkoelen. Doe de blokjes tomaat bij de ui en knoflook en giet het blik vol water om ook dat toe te voegen. Omroeren en daarna de tomaten puree (05) en de lepels chili- en paprika poeder (06) erbij. Roer het om tot het kookt en zet het dan op een lager vuur. Laat het 5 minuten sudderen. Daarna kan je het vuur uitzetten.
Je gaat nu de kipstukken "plukken" met je handen (07) of met twee vorken. Ik vind het makkelijker met de handen, dan trek je alles heel makkelijk uit elkaar. Van mij hoeft het niet heel fijn, maar iets grotere stukken is ook heel lekker : D Daarna pak je een grote lepel met gaatjes (dat heeft vast een naam) (zeeflepel?) (vergietschep?) en schep je van de saus de grote stukken eruit (08). Dit gaat bij de kip (09).
Ook voeg je een deel van de kaas toe (10). Hou wel genoeg kaas over om de ovenschotel mee te kunnen bestrooien aan het einde. Doe vast een paar schepjes van de overgebleven saus (niet het kipmengsel, maar de saus die overbleef bij stap/foto 8) in een ingevette ovenschaal. Zet een koekenpan en een bord bij de overgebleven saus op het fornuis (11). Zorg dat je kleren aan hebt die vies mogen worden. Bij mij zit alles er altijd onder achteraf: op de muren, in mijn haren, op mijn voeten, op de keukenkastjes... Doe wat olie in de pan en haal een tortilla door de saus (boven- en onderkant) (12). 
Bak de tortilla aan beide kanten een minuutje (13) en gooi hem op het bord (hier ontstaan bij mij denk ik al die vlekken, je kunt het ook ietsje kalmer doen en gewoon vlekvrij blijven, maar dat is mijn nog niet gelukt helaas!). Doe dit met alle tortilla's (het klopt dat je aan het einde wat saus zal overhouden) en ga daarna DIRECT verder met de volgende stap (echt meteen omdat je niet wilt dat de tortillas opdrogen voor je alles gerolt en wel in de oven schaal hebt liggen). 
Dat is dat je een deel van het kip-mengsel in het midden legt (14) en de tortilla stevig oprolt. De zijkanten vouw je naar achteren (15) en zo leg je hem in de ovenschaal. 
Leg ze op een rijtje en druk het goed aan zodat alles erin past (16). Verwarm de oven voor op 175 graden. Prik gaatjes in de rolletjes tortilla. Daarna giet je het laatste restje van de saus erover en daarover heen de geraspte kaas (17). Nu zet je de enchilada's (wanneer is het punt dat de tortilla veranderd in een enchilada? Ik denk nu?) in de oven voor ongeveer 20 minuten.
Ik maak altijd een grote en een kleine portie van 6 (voor 2 personen) en 2 (voor 1 persoon) enchilada's (18), maar heb het ook een keer voor 4 personen gemaakt in een grotere ovenschaal, dan druk je de rollen gewoon heel strak naast elkaar.
Je kunt er een salade bij maken, maar ikzelf eet het meestal gewoon zo met een glas wijn : D (19) Verder kies ik altijd de grootste tortilla's omdat ik het laagjes effect zo leuk vind (20) YUMMYYYYYYYYYYY


^ ___ ^ ♡
ILLUSTRATIE (eerste en laatste plaatje) en foto's
MTWVDB (Marijke van den Berg)

ILLUSTRATIE (die met de tekst: YUMMY !!!)  

ORIGINEEL RECEPT
DOOR

♥♥♥



enchiladaas01


KLIK OP DE VOLGENDE LINK VOOR AL MIJN RECEPTEN

2 opmerkingen:

  1. En lekkkkkker dat dit gerecht is!!!!!!!!!!!!!!mjummmmmieee

    MARIJKE je moet een KOOKBOEK maken met al je recepten (appelbollen, enchillades, varkenskoppen, witte chocolade spekken.. haha onee die laatste twee maken we nooit zelf ....die schransen we alleen op hahaha
    en dan ook met zulke leuke paatjes enzoooo!!!
    XxxX tot morgeeennnnnnn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. LEKKERRRR HE EN NU KUN JE HET OOK ZELF MAKEN : D
    Al is het makkelijker n.a.v. het filmpje waar ik naar verwijs !!! Als ik de chocospek zelf zou maken hem 10 keer groter maken YUMMMMMMMMMM

    BeantwoordenVerwijderen

♡♡♡♡♡♡♡